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小5のむすめと中2のむすこは、思春期特有なのか、普段は言い合いばかりしていますが、実はむすこのことを心から好きで認めている理解者の一人です。
むすこがぼくに怒られても、すぐにフォローを入れているようです。そして、いつもむすこには「このままで変わらないで欲しい」と思っているようです。
むすこは勉強が不得意な特性がありますが、その理由も十分に理解してくれていて、そんなことは全く関係ありません。
むすこは運動が得意ですが、むすめは別に「勉強ができない」とか「運動がすごい」とかそんな理由ではなくて、また兄妹だから当たり前ということでもなく、人間的な内面に魅力を感じているようです。
「お兄ちゃんは友達が多くていいなぁ」と具体的には言っていますが、それだけではない何かがあって、親としては兄妹が心のどこかでつながってくれていて嬉しく思います。
むすめはどちらかというと、じっと物事を考えていることが多く、知らない人が見ると「恐そうな顔」をしていることが多い子です。これは赤ちゃんの頃から変わりません。しゃべり始めても、面白いことを言っているのですが真面目な顔なので威圧感があります。
博識な方なので親も知らない話を非論理的にし始めることがあり、気を使うことが多いです。知識が先に出てしまうのでしょう。確かに色んなことをよく知っていて、理解もしていて間違いもありません。
でも、聞いている方は専門的すぎて疲れてしまいますし、威圧感を感じることもあります。知識を吸収する基盤はできているので、話し相手を疲れさせないように、これからじっくり勉強してほしいものです。
逆にむすこは、一生懸命自分の考えていることを薄い知識で伝えようと話します。しかも笑顔で。薄い知識で考えを伝えようとすることで、ロジカルに話を展開する癖がつき、言葉遣いを間違えても言いたいことが伝わります。そこが良いのかもしれません。
学校でも、間違っていてもよく発表し、会議でも積極的に提案をしているようです。言葉遣いを間違えていてもアイデアが良いようで、その点は良く評価されています。「笑顔でごまかされているだけですよ」と先生には言いますが、先生もある部分では評価してくれており、むすこにとっては生きやすい学校環境になっているようです。
このようにうまく社会を立ち回っているむすこに、むすめは憧れを感じているようです。でも、まだまだ小学生です。自分にだってむすこに負けないものを持っています。最近、明るくなって笑顔が多くなってきました。むすこから良い影響を受けて、自分なりの個性を確立していってほしいと思います。
ぼくは、悪い方向に行かない限り、見守っているだけにします。
My Son’s Smile
My fifth-grade daughter and second-year junior high son, perhaps due to their adolescence, usually argue a lot. However, my daughter truly loves and acknowledges her brother as one of his biggest supporters.
Even when my son gets scolded by me, she quickly steps in to support him. She always wishes for him to stay just as he is.
My son has a characteristic of being poor at studying, but she fully understands the reason behind it and doesn’t let it bother her at all.
My son is good at sports, but my daughter doesn’t value him just because of his academic or athletic abilities. It’s not just because they are siblings; she finds him attractive for his unseen human qualities.
She often says, “I wish I had as many friends as my brother.” There’s something more to it than just that, and as a parent, I’m happy that they are connected in some way at heart.
My daughter, on the other hand, tends to be deep in thought, often appearing “scary” to those who don’t know her. This hasn’t changed since she was a baby. Even when she starts talking, she says interesting things but with a serious face, which can be intimidating.
She is very knowledgeable and often talks about things even I don’t know, in a non-logical way, which can be quite overwhelming. Her knowledge tends to come out first. She certainly knows a lot and understands things correctly, but it can be tiring and intimidating for those listening. She has the foundation to absorb knowledge, so I hope she takes her time to study in a way that doesn’t exhaust her conversation partners.
In contrast, my son tries hard to communicate his thoughts with his limited knowledge, always with a smile. This effort to convey his thoughts with thin knowledge helps him develop a habit of logical thinking, and even if he makes mistakes in his language, his message gets across. That might be his strength.
At school, he frequently presents even if he makes mistakes, and he actively makes suggestions during meetings. His ideas are well-regarded, even if his language use is incorrect. I often tell the teachers, “He’s just getting by with his smile,” but they do appreciate certain aspects of him, creating a favorable school environment for my son.
Seeing my son navigate society so well, my daughter seems to admire him. But she’s still an elementary school student. She also has her own strengths that are not inferior to her brother’s. Recently, she has become more cheerful and smiles more often. I hope she will continue to develop her individuality, positively influenced by her brother.
As long as they don’t go in a bad direction, I will just keep watching over them.
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