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小5の娘は、なんとか自分を保ちながら学校に通っています。小2の頃に担任から攻撃的な指導を受け、他人が信じられなくなりました。小さい頃の精神的な苦痛は、将来に渡ってその子の個性に影響するものだと感じていました。
しかしながら、彼女も成長するにつれて、自我が出てくると共に、周りに負けない何かを勝ち取っているように感じます。小2以降、学校から帰って泣いていることが多く見られ、お兄ちゃんを口で攻撃したり、子どもなのに常に不機嫌という家庭内の雰囲気にマイナスを生じることもしばしばありました。
そんな娘を見ると、息子は気分を害して文句の一つでも言いそうになっていましたが、ぐっと我慢してくれていました。もちろん、私たち親も察しているので、彼女が心の平穏を保てるように何も言わずに見守っていました。
彼女もバカではないので、小2の頃の担任の影響を引きずるのはやめようと、自分のしたいことを思いつくままに取り組み、あの担任を見返すように頑張っているようです。それに対して、私たちも応えられるようにしています。
当時の小2の担任は、おそらく娘のような個性的な人間を、自分の思い込みの児童にしたいという一方的な思いで攻撃するような言い方や態度で接していたのだと思います。そうしないと、担任自身も自分を保てなかったのかもしれません。そんな大人でありましてや教育者としての指導は、今も昔も通用しないと私は考えています。
さて、そんな娘。最近はよく友達と遊ぶようになりました。小1の頃はよく外で遊んでいましたが、小2になってから他人を避けるようになっていました。しかし、変わってきました。好きなユーチューバーを応援したり、共通の趣味を通じて友達とつながったりしています。また、家にも友達が来て一緒にゲームをしたりおしゃべりをしたりしています。少しずつ昔の明るい娘を取り戻してきているように感じます。
なんだかんだで、あと1年ちょっとで中学生です。ただでさえ不安定な時期だと思います。他人を避けて生きるのではなく、周りの人に支えられながら成長していってほしいものです。
here’s the translated text:
My fifth-grade daughter is somehow managing to keep herself together and attend school. In the second grade, she experienced aggressive teaching from her homeroom teacher, which led her to lose trust in others. I have always felt that such emotional pain during childhood can have a lasting impact on a child’s personality.
However, as she grows, I can see her developing a sense of self and starting to achieve things that set her apart. Since the second grade, she often came home crying, verbally attacking her older brother, and generally contributing to a negative atmosphere at home with her constant irritability, which is unusual for a child.
Seeing my daughter like this, my son would sometimes feel annoyed and almost voice his complaints, but he managed to hold back. Naturally, as parents, we were aware of her situation and chose to silently support her, ensuring she could maintain her inner peace.
She’s not foolish, so she decided to stop letting the influence of her second-grade teacher affect her. She started to pursue what she wanted to do on a whim, seemingly working hard to prove that teacher wrong. We, in turn, have tried to support her as much as possible.
I believe that the second-grade teacher likely treated her harshly because he wanted my unique daughter to conform to his preconceived notion of a student. If he didn’t, perhaps he couldn’t maintain his own sense of self. Such behavior, especially from an educator, is unacceptable both in the past and now.
Recently, my daughter has started playing with friends more often, which is a significant change. She used to play outside frequently in the first grade, but after the incidents in the second grade, she began to avoid others. Now, she supports her favorite YouTubers and connects with friends through shared interests. Friends also come over to our house to play games and chat. I feel like she’s slowly regaining the bright personality she once had.
In just over a year, she’ll be in junior high school. It’s already a turbulent time, and I hope she continues to grow while being supported by those around her, instead of avoiding others.
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