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難しい問題と基本問題:数学編

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前回の中2の息子の数学のテストについてですが、今回は以前よりも早めから対策をしており、友達から教わって自信をつけてきました。私の目から見ても、かなり頑張っていました。

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テストの内容

テスト範囲には連立方程式が多く含まれていました。息子に連立方程式の基本的なことを聞いたところ、理解していたので安心していました。彼自身も過去のテストに比べて自信があり、今回は違う期待感を持っていました。

テスト当日

しかし、テスト当日、息子は残念そうに帰ってきました。「難しかった…」と言っていました。後日答案を見せてもらうと、他の教科は点数が伸びていたのに対し、数学だけ点数が低くなっていました。

点数分布

息子個人の点数だけではなく、学校からもらった点数分布図を見ても、数学だけ平均点が低くなっていました。息子に聞いてみると、彼に数学を教えてくれた友達も点数が落ちていて、落ち込んでいたそうです。

問題の難易度

実際に問題を見てみると、ケアレスミスを誘発するような問題や、簡単な連立方程式でも小数点が含まれるなど、ひと手間かかる問題が多かったです。「困ったもんだな。どこからこんな問題を持ってきたんだろう。」と呟いてしまいました。

地域性の影響

息子の学校は学習意識が高い家庭が多い地域にあります。そのため、「簡単な問題では差がつかないから、難しい問題を出してみよう。」と実験的なことを考えたのではないかと推測しています。前回の社会のテストでも同様の傾向が見られました。

難しい問題の影響

難しい問題で良い点数を取った場合、生徒は達成感を感じ、「自分はすごい」と特別な感情が湧いてくるでしょう。しかし、逆にできなかった場合はどうでしょうか?数学を嫌いになる生徒が増えるのではないかと思います。

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結論

これはどの教科にも言えることで、例えば体育で筋力をつけるために5キロのお米を背負って1000メートル走るようなもので、現実的ではないと感じます。この場合、筋肉に過度な負荷をかけることで逆にケガをすることも考えられます。

これまでの定期テストの統計を見ても、それほど難しくない問題でも差がついていますし、逆に難しい問題を出した時の方が差がついていないことが明らかです。数学を嫌いにさせないような試験をするべきだと感じます。

妻は数学に苦手意識が強く、「数学」と聞くだけで「嫌い」と言ってしまいます。息子と一緒にやらせてみると、できないわけではないですが、そのような思い込みは可哀想です。将来、大学の文系学部でも数学が必要になる場面がありますし、日常生活でも数学は必須です。

数学の難問は少し数字を入れ替えるだけで簡単に作れます。しかし、難問は数学マニアに任せて、学生には基本問題をしっかりやってもらい、それ以上難しい問題は大学院で極めてもらえれば良いと思います。これが今回の息子の数学の定期テストの感想です。


Difficult Problems and Basic Problems: Mathematics Edition

Regarding the recent math test for my 8th-grade son, we prepared earlier than before, and he gained confidence from studying with his friends. From my perspective, he seemed to be putting in a lot of effort.

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Test Content

The test covered a lot of simultaneous equations. When I asked my son about the basics of simultaneous equations, he understood them, which was reassuring. He himself was more confident compared to previous tests, and he had different expectations this time.

Test Day

However, on the day of the test, he came home looking disappointed. He said, “It was difficult…”. When I looked at his test later, I saw that his scores in other subjects had improved, but his math score had dropped.

Score Distribution

Looking not only at my son’s individual score but also at the score distribution chart provided by the school, it was clear that the average score for math was unusually low. When I asked my son, he said that even the friend who usually helps him with math had a lower score and was feeling down.

Difficulty Level of Problems

When I reviewed the test problems, they seemed designed to induce careless mistakes, with even simple simultaneous equations containing decimal points, adding an extra layer of complexity. I found myself wondering, “Where did they come up with these problems?”

Influence of the Local Community

My son’s school is in an area where many families have a high awareness of education. Because of this, I suspect the teachers might have thought, “Simple problems won’t differentiate the students, so let’s try more difficult ones.” This experimental approach was also evident in the previous social studies test.

Impact of Difficult Problems

If students do well on difficult problems, they feel a sense of accomplishment and think, “I’m great.” However, what happens if they can’t solve them? I fear more students might start to dislike math.

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Conclusion

This applies to any subject. It’s like asking students to run 1000 meters carrying a 5-kilogram bag of rice to build muscle; it’s not realistic. In such cases, putting too much strain on the muscles can lead to injury.

Looking at the statistics of past regular tests, even normal problems can differentiate students, and difficult problems don’t seem to create more differentiation. It’s clear from the school’s distribution graph. I feel that tests should be designed to avoid instilling a dislike for math.

My wife has a strong aversion to math. Just hearing the word “math” makes her say, “I hate it.” When I try to work on math with her and our son, she isn’t unable to do it, but such a mindset is unfortunate. In the future, even in liberal arts programs at university, there will be situations where math is necessary, and in everyday life, math is essential.

Creating difficult math problems is easy; you just need to change a few numbers. However, I believe that difficult problems should be left to math enthusiasts. Students should focus on mastering basic problems, and if they want to tackle more complex problems, they can do so in graduate school. These are my thoughts on my son’s recent math test.

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